Programowanie
Strona domowa, zobacz też artykuły w języku angielskim.
Grafika komputerowa
- Algorytm Bresenhama [2007-02-04]
- W 1962 roku pan Bresenham zaproponował całkowitoliczbowy algorytm
rasteryzacji, który — z większymi lub mniejszymi
modyfikacjami — jest stosowany do dziś. Ten tekst przedstawia
algorytm oraz jego aplikacje: rasteryzację odcinka, okręgu oraz elipsy.
- Określenie, czy punkt leży wewnątrz wielokąta [2007-02-21]
- Algorytm dla dowolnych wielokątów oraz efektywny dla trójkątów.
- AABB obróconego łuku eliptycznego [2007-03-25]
- AABB, czyli pudełko otaczające równoległe do osi układu współrzędnych.
Aproksymacja łamaną krzywej Beziera 3. stopnia [2007-02-07]
Punkty przecięcia dwóch krzywych Beziera 3. stopnia [2007-02-15]
Stwierdzenie, czy krzywa Beziera 3. stopnia jest płaska [2007-01-31]
Upraszczanie łamanej aproksymującej wykres funkcji [2007-02-26]
- Konwersje pikseli RGB [2008-06-02]
- Konwersje pomiędzy różnymi formatami pikseli [C, asembler (MMX)].
- Konwersje pikseli 24/32bpp z/na grayscale [2008-04-30]
- Różne sposoby konwersji obrazów true-color na odcienie szarości.
- Dodawanie z nasyceniem [2007-06-29]
- Szybkie sposoby dodawania pikseli [asembler (x86,MMX)].
- Filtrowanie bilinearne [2003-12-14]
- Filtrowanie obrazów bitmapowych przy przekształceniach,
czyli „pikselizacji mówimy nie”.
- Rozmycie obrazów [2016-03-07]
- Szybki algorytm [wersja w C oraz asemblerze (x86, MMX)].
- Miksowanie obrazów [2005-07-17]
- Płynne przejście obrazów.
- Obliczanie średniej arytmetycznej
- (Jako uzupełnienie dla przypadków miksowania ze wsp. 0,5)
- Wypełnianie wielokątów [2005-07-18]
- Wypełnianie dowolnych wielokątów (przykładowy kod w Pythonie).
- Wypełnianie trójkątów [2007-03-05]
- Wypełnianie trójkątów i czworokątów wypukłych.
- Cieniowanie Gouarauda [2002-08-09]
- Zastosowanie rozkazów MMX przy cieniowaniu Gouarauda.
- Odbicie obrazu
- w pionie [2002-03-03] oraz poziomie [2002-02-06]
- Konwersja cz/b obrazka na ASCII [2002-03-04]
- Opis algorytmu użytego w programie bmp2ascii.cc,
który działa na konsoli linuksowej.
- Skalowanie obrazu
- Proste i z filtrowaniem: 200% [2008-04-30] oraz
50%
- Efektywny scroll obrazu [2002-03-09]
- Szybki scroll obrazu, czyli lista cykliczna dla każdego.
Asembler x86 (FPU, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4)
AVX: rozkazy trójargumentowe [2008-04-29]
SSE4: MPSADBW — pomoc w wyszukiwaniu wzorców [2008-04-13]
- SSE4: instrukcje działające na łańcuchach [2008-04-26]
- Omówienie nowych rozkazów PCMPxSTRx oraz kilka przykładowych
funkcji.
SSE4: colorkey [2008-05-03]
SSE4 — nowe rozkazy [2007-09-04]
SSE4: PTEST & strlen [2007-09-08]
- SSE4: DPPS — iloczyn skalarny [2007-09-13]
- Iloczyn skalarany realizowanym jednym rozkazem, mnożenie
macierzy — banalne.
- SSE3: HADDPS — iloczyn skalarny [2007-09-14]
- Wydajne równoległe wyznaczenie czterech iloczynów skalarnych
- Snippets [2007-04-30]
- Dwadzieścia cztery programiki asemblerowe, które mogą być
przydatne w każdym programie.
SSE: Transpozycja bloku bitów [2008-04-28]
Operacje na łańcuchach ASCII-Z w asemblerze [2007-08-09]
- MMX&SSE snippets [2002-10-28]
- Różnorodne problemy (i problemiki) rozwiązane z użyciem
rozkazów SIMD.
- Rozszerzenia MMX firm AMD i Cyrix [2007-08-08]
- Interesujące rozszerzenia MMX konkurentów Intela.
Zastosowanie rozkazów SIMD w kompensacji ruchu [2007-09-06]
- SSE/SSE2 - przykłady zastosowań [2007-09-15]
- Osiem przykładów: iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy, normalizacja
wektora, obrót punktu 2d, mnożenie liczb zespolonych, mnożenie macierzy
przez wektor, transpozycja macierzy.
- Obliczenie wyznacznika macierzy 4x4 przy użyciu rozkazów SSE2 [2003-05-21]
- Właściwie to równoczesne liczenie wyznaczników dwóch macierzy
Inne
- Automatyczne rysowanie dowolnych drzew
- Przedstawione niżej metody służą do automatycznego rozmieszczania
elementów graficznych reprezentujących węzły w drzewiastych
strukturach danych.
- POSIX threads [PDF - 105 stron] [2010-03-21]
- Opis biblioteki pthreads istnieje w serwisie Wikibooks od marca 2010 roku.
Umieszczam tutaj wstępną wersję w PDF oraz źródła LaTeX-owe (bez programów
w C).
- Tkinter — notatki
- Różne notatki nt słabo udokumentowanych cech Tkintera
- Znaki wieloznaczne DOS (wildcards) [2002-03-08]
- Artykuł omawia procedurę porównującą łańcuch ze wzorcem
w którym użyto znaków wieloznacznych (ang. wildcards)
znanych z DOS-a, gdzie ? zastępuje pojedynczy
znak, natomiast * ciąg znaków.
- Statyczne kodowanie Huffmana [2003-11-30]
- Metoda kompresji z którą każdy, ale to absolutnie każdy się zetknął.
Że choćby wspomnę o formacie JPEG. Zobacz też
artykuł na Wikipedii (w którym maczałem
klawiaturę).
- Implementacje funkcji ze string.h [2005-10-13]
- Moje stare wprawki w programowaniu w języku C.
- Zaawansowane użycie streambuf (C++) [2002-07-12]
- Staroć, nieaktualne. P.T. studenci UWr napisali na swoim forum, że
coś nie działają opisane tutaj manipulatory. Całkiem możliwe,
eksperymenty robiłem dobre 4 lata temu (wtedy też powstał ten artykuł),
w międzyczasie C++ poszedł „do przodu” — cokolwiek to znaczy
w odniesieniu do tego języka.
- Oszacowanie log2 [2003-12-14]
- Może się przydać do jakiegoś LOD-a (Level of Detail)